Chleb bezglutenowy

         To moja pierwsza próba pieczenia chleba bezglutenowego. Po przepis sięgnęłam z ciekawości, bo u mnie w rodzinie nikt nie ma uczulenia na gluten.

         Chleb miło mnie zaskoczył, ponieważ jest naprawdę smaczny. Pięknie wyrósł, a dodatek czarnuszki nadał mu charakterystycznego smaku i zapachu. Szczerze polecam.


Składniki na jedną dużą keksówkę lub dwie mniejsze:
  • 120 g siemienia lnianego
  • 200 g mąki kukurydzianej
  • 500 g mąki gryczanej
  • 120 g płatków ryżowych
  • 160 g pestek słonecznika lub dyni lub mieszanki
  • 400 ml letniej wody
  • 500 ml wody gazowanej
  • 3-4 łyżki oliwy
  • 20 g drożdży
  • 2 łyżeczki soli
  • 2 łyżeczki cukru lub miodu (ja dałam miód)
  • 2-3 łyżeczki czarnuszki (opcjonalnie)


Siemię lniane gotujemy przez około 15 min., a następnie miksujemy na kleistą masę. Mąki, pestki, płatki ryżowe mieszamy razem. Drożdże rozpuszczamy w kliku łyżkach letniej wody.
Wszystkie składniki na chleb łączymy ze sobą i dobrze mieszamy, ale tylko do połączenia się składników. Nie trzeba nawet używać miksera.
Przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 20-30 min do wyrośnięcia
Po tym czasie jeszcze raz wszystko mieszamy i przekładamy do formy keksowej.
Foremka musi być wysmarowana masłem i obsypana mąką gryczaną.
Ponownie odstawiamy na 20 min.
 W tym czasie rozgrzewamy piekarnik do 240oC. Wstawiamy chleb i pieczemy przez 10 min, następnie obniżamy temp. do 220oC i pieczemy jeszcze 40-50 min (bez termoobiegu).
 Studzimy na kratce.

Smacznego
źródło przepisu: "Chleb. Domowa piekarnia"


Komentarze