Bułki na pszennym zakwasie, z dodatkiem ziemniaków

         

        Inspirację na przepis zaczerpnęłam ze strony Moje Wypieki. Kiedyś już piekłam te bułki i bardzo wszystkim smakowały, dlatego postanowiłam upiec je ponownie, ale w mojej wersji, czyli na zakwasie. Szczerze mówiąc wyszły jeszcze lepsze, miękkie, pachnące, sprężyste, z porowatym wnętrzem. Z jedenastu upieczonych na kolację sztuk, zostały na śniadanie tylko trzy :). 

Oczywiście trzeba mieć świadomość, że używając zakwasu znacznie wydłuży nam się czas przygotowania tych bułek, ale coś za coś :). Jeśli chcecie przygotować je w ciągu tygodnia, kiedy chodzicie to pracy, to proponuję podzielić prace nad nimi na dwa dni. Ja tak zrobiłam. Jednego dnia po przyjściu z pracy zrobiłam ciasto, a kolejnego pod wieczór przygotowałam bułki i je upiekłam. W międzyczasie ciasto spokojnie garowało sobie w lodówce.

Składniki na 10-11 sztuk:

  • 100 g aktywnego zakwasu pszennego jasnego (na mące T 750)
  • 500 g mąki pszennej (ja dałam po połowie T 500 i T 750)
  • 100 g wody
  • 125 g mleka
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • około 200 g ugotowanych ziemniaków w formie puree
  • 5 łyżek oleju
Z powyższych składników wyrabiamy miękkie i elastyczne ciasto. Przekładamy do miski i odstawiamy do wyrastania w temp. pokojowej na dwie godziny. W tym czasie składamy ciasto jeden raz, po pierwszej godzinie wyrastania.
Następnie przykrywamy miskę folią spożywczą i wstawiamy do lodówki na około 12-14 godzin.

Po tym czasie wykładamy ciasto na blat, dzielimy je na 10-11 równych części i formujemy bułki. Przekładamy je na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia, przykrywamy ściereczką kuchenną i odstawiamy do ponownego wyrastania na około 1-1,5 godz. w temp. pokojowej.

Bułki pieczemy około 15 minut w piekarniku zaparowanym i nagrzanym do temp. 220⁰C.

Po wyciągnięciu studzimy na kratce.

*Bułki przed włożeniem do piekarnika możemy lekko obsypać mąką pszenną i naciąć wierzch ostrym nożem lub żyletką.

*Jeśli chcemy upiec bułki tego samego dnia co przygotowujemy ciasto, czas wyrastania w temp. pokojowej należy wydłużyć do około 4-4,5 godzin.

Smacznego :)







Komentarze