Chleb pszenny na zakwasie żytnim, z nasionami chia

 

        Chleby na zakwasie piekę dwa, trzy razy w tygodniu. W miedzy czasie bułeczki, chałeczki i inne słodkości. Jednak chleby są czymś co kocham najbardziej. Chyba nigdy nie przestanie mnie zadziwiać fakt, że mając tylko trzy podstawowe składniki (mąka, woda i sól) można tworzyć tyle wspaniałych i zdrowych bochenków. Wystarczy tylko zmienić mąkę, dodać trochę ziaren lub suszonych owoców i już mamy inny chleb. Dzisiaj zapraszam Was do upieczenia chleba z nasionami chia. Można upiec go na zakwasie pszennym, ja jednak preferuję żytni razowy bo uważam, że żyto nadaje chlebowi więcej smaku i aromatu.

Składniki na jeden bochenek:

  • 100 g zakwasu żytniego razowego (dokarmionego 10-12 godz. wcześniej)
  • 500 g mąki pszennej chlebowej T 750
  • 370 g wody
  • 10 g soli
  • spora garść nasion chia
Na początku w dużej misce mieszamy wodę z zakwasem i mąką, tak aby wszystko dobrze się połączyło i nie było widać suchej mąki. Przykrywamy i odstawiamy na jedną godzinę. 

Po tym czasie dodajemy sól i nasiona chia i za pomocą ręki lub robota kuchennego dobrze wtłaczamy je do ciasta. Ja osobiście wolę chleby wyrabiać ręcznie bo lepiej czuję ciasto i jego konsystencję i łatwiej mi ocenić, czy nie trzeba np. dodać jeszcze odrobiny wody. Odstawiamy ciasto na 45 min pod przykryciem.

W czasie wyrastania składamy ciasto 3-4 razy co 45 minut do momentu widocznego zwiększenia objętości i wytworzenia się mocnej siatki glutenowej (tzn. kiedy będzie można rozciągnąć fragment ciasta tworząc bardzo cienką, nierozerwalną błonę).

Ciasto przekładamy na blat posypany mąką i formujemy podłużny lub okrągły bochenek. Przekładamy go do koszyczka rozrostowego.

Chleb garował u mnie w lodówce 18 godzin w temp. 5ºC. Pieczemy bezpośrednio po wyjęciu z lodówki w garnku żeliwnym. Pierwsze 20 min. z pokrywką w temp. 245ͦºC i kolejne 20 min. bez pokrywki w temp. 220⁰C

Studzimy na kratce.

Smacznego :)







Komentarze

  1. Czy wstępne wyrastanie trwa trwa tak ok. 3 - 4 godzin?

    OdpowiedzUsuń
  2. witam, mam pytanie .. moje składniki to 400 g mąki, 230 g wody i 160 g zakwasu żytniego, chleb wychodzi mi generalnie bardzo dobry a jednak proporcje są bardzo różne... zastanawiam się jakie ciasta się spodziewać gdy skorzystam z Pani przepisu;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz